Weight gainer

“I virkeligheden kan navnet være lidt misvisende, og man kunne lige så godt kalde det en restitutionsdrik. Stort set alle idrætsfolk vil kunne have gavn af dette produkt, selv om man ikke har til hensigt at tage på i vægt.

Faktaboks om weight gainer:

  • fluebenlWeight gainer består af kulhydrater og protein
  • fluebenlEn weight gainer shake er et optimalt restitutionsmåltid
  • fluebenlSkal indtages hurtigst muligt efter endt træning

Bedste weight gainer ifølge os

weight gainer bodylab

Denne weight gainer fra bodylab er produceret i Danmark, fås i mange lækre smagsvarianter, og så er det nemt at blande op. Produktet indeholder 33% protein og 59% kulhydrat.

køb her

nutramino weight gainer

Denne weight gainer fra Nutramino har ca. samme fordeling af protein (34%) og kulhydrat (54%) som Bodylabs. Den er let at blande op, men den fås kun i 2 smagsvarianter.

køb her

thor mass weight gainer

Weight gaineren fra Thor har en højere proteinandel end de andre weight gainere. Der er 45% protein og kun 40% kulhydrat. Den er velsmagende og fås i 2 smagsvarianter.

køb her

Hvad er weight gainer?

Når man hører ordet weight gainer, får man hurtigt associationer i retning af styrketræning. Det lyder som et kosttilskud, der bruges af folk, der styrketræner og rigtig gerne vil blive store i en fart. Det er sådan set også rigtigt, men det kan også bruges af andre. I virkeligheden kan navnet være lidt misvisende, og man kunne lige så godt kalde det en restitutionsdrik. Stort set alle idrætsfolk vil kunne have gavn af dette produkt, selv om man ikke har til hensigt at tage på i vægt.

Weight gainer består hovedsageligt af proteiner og kulhydrater, men det indeholder også en smule fedt, natrium og kostfibre og nogle næringsstoffer såsom magnesium, kalcium og fosfor. Fordelingen af ingredienserne er typisk omkring 33 % protein og 60 % kulhydrater 3-5 % fedt, mens resten er salte og næringsstoffer.

Har jeg brug for weight gainer?

Det er altid en individuel vurdering, om man har brug for et kosttilskud. Dyrker du sport flere gange om ugen med rimelig intensitet, så kan der være god mening i at bruge weight gainer i et eller andet omfang, hvad enten du styrketræner, dyrker stop & go sport som fodbold, håndbold, basketball, tennis, badminton m.m. eller en individuel sport som cykling, løb eller svømning.

Grunden til at så mange forskellige idrætsudøvere vil kunne have gavn af kosttilskuddet weight gainer er, at uanset hvilken type idræt, der dyrkes, så er der 4 overordnede mål med kosten i restitutionsfasen lige efter træning.  De 4 mål er:

-       Genopfyldning af kroppens glykogendepoter

-       Genopbygning og reparation af nedbrudt muskelprotein

-       Gendanne væskebalancen

-       Oparbejde fornuftig energibalance

For at opfylde disse 4 mål bedst skal det måltid, man indtager umiddelbart efter endt træning bestå af væske, kulhydrater og proteiner. Disse tre ingredienser er netop, hvad en shake med weight gainer består af, og derfor er det det ultimative måltid lige efter træningens afslutning.

Kulhydraterne sørger for at glykogendepoterne fyldes op igen, og desuden skaber det en fornuftig energibalance i kroppen. Proteinerne reparerer og genopbygger musklerne, og vandet, som weight gainer shaken er blandet op i, hjælper med at gendanne væskebalancen.

Man kan selvfølgelig også få depoterne fyldt op ved at spise almindelig mad. Den store fordel ved weight gainer frem for mad er, at det nemt lige at have med i tasken og blande op med vand, når træningen er slut.

Hvornår skal weight gainer indtages?

Timingen af weight gainer som restitutionsdrik er meget vigtig. Den skal indtages så hurtigt som muligt efter afslutningen på træningen. Undersøgelser har vist, at der er flere fordele ved at indtage sin restitutionsdrik umiddelbart efter træning.

Indtagelse af proteiner lige efter træning har en gavnlig effekt på proteinsyntesen, hvilket betyder, at man restituerer hurtigere. Dette gælder både ved styrkebetonet træning samt udholdenhedstræning. Desuden tyder det på, at jo hurtigere man får proteiner indenbords efter arbejdets ophør, jo større er effekten på proteinsyntesen og dermed på genopbygningen af muskelprotein.

Når man har trænet, skal energidepoterne fyldes op igen, så man er klar til næste træning. I den forbindelse har undersøgelser vist, at indtagelse af en kulhydratrig drik lige efter træning, giver en genopbygningshastighed af muskelglykogen, der er dobbelt så høj som, hvis man havde drukket en tilsvarende drik 2 timer senere.  Det er i de første timer efter træning, at kroppen er bedst til at fylde lageret af energi op, og det er derfor, man snakker om ”det åbne vindue”. Derfor er det med at indtage både proteiner og kulhydrater hurtigst muligt efter træning,  for man kan lige så godt få mest muligt ud af træningen, når man nu har svedt og knoklet.

Er man i hårde træningsperioder, hvor man har svært ved at indtage mad nok, eller man har som formål at tage på i vægt, så kan man med fordel tage shakes med weight gainer som mellemmåltider i løbet af dagen. Her er timingen ikke så vigtig, men man skal dog sørge for, at der helst ikke går mere end tre timer mellem hvert måltid. Man skal dog huske, at man stadig skal spise sundt og varieret, og at weight gainer kun er et supplement til kosten.