C-vitamin

C-vitamin er nok det mest kendte vitamin, som man ofte hører omtalt i mange sammenhænge. Det har nogle biologiske funktioner, som kan påvirke præstationsevnen, og derfor kan mangel på C-vitamin medføre dårligere sportspræstationer.

 

C-vitamin vi anbefaler

c vitamin1Dette produkt fra Pharma Nord er det med den største dosis C-vitamin. Det indeholder 750 mg. pr. tabletkøb her

c vitamin2
Bodylabs C-vitamin produkt er en anelse billigere, men det indeholder også mindre c-vitamin, nemlig 500 mg.køb her

c vitamin3
Biosyms produkt har også en dosis på 5oo mg. c-vitamin, men derudover indeholder det også magnesium og calciumkøb her

Hvad er C-vitamin?
Kroppen danner 20 forskelige aminosyrer, der bruges til at opbygge protein. C-vitamin er essentiel for én bestemt type af disse aminosyrer, der indgår i det protein, der hedder kollagen. Kollagen spiller en væsentlig rolle i dannelsen af sener, knogler, brusk og tandkød.  Mangel på C-vitamin vil føre til, at dannelsen af sener, knogler og brusk bliver defekt. Det vil derfor kunne nedsætte din fysiske formåen., og det vil desuden kunne øge risikoen for skader.

Udover at en passende mængde C-vitamin i kroppen er yderst vigtig for aktive personer, da det har en indirekte positiv virkning på træningen gennem en øget styrke af de fysiologiske funktioner, så har det også andre positive sidegevinster. Undersøgelser har vist, at C-vitamin har en effekt på både varigheden og hyppigheden af forkølelse.

Hvem har brug for C-vitamin?

Især hos idrætsudøvere med meget hård fysisk aktivitet, kan en øget dosis C-vitamin nedsætte risikoen for forkølelse kraftigt. Begynder indtagelsen af C-vitamin først efter forkølelsen har vist sine første tegn, har undersøgelser vist, at der ikke er nogen effekt på varigheden af forkølelsen. Regelmæssig brug af C-vitamin tilskud har, ud over at nedsætte risikoen for forkølelse kraftigt ved meget fysisk aktive personer, også vist sig, at kunne nedsætte varigheden af forkølelsen en anelse, hvis man skulle være så uheldig at blive ramt alligevel.

Hvis man gerne vil øge sit indtag af C-vitamin gennem kosten, er citrusfrugter, kiwi, blomkål, tomater, nye kartofler og grønne bladgrøntsager gode kilder til det.

C-vitamin forefindes også i de fleste multivitamintilskud.